کد مطلب:31847 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:552

زنان و زیردستان را دریابید











الله الله فی النساء و فیما ملكت ایمانكم.

فان آخر ما تكلم به نبیكم صلی الله علیه و آله و سلم ان قال: اوصیكم بالضعیفین: النساء و ما ملكت ایمانكم.

درباره ی زنان و زیردستان از خدا بترسید.

زیرا آخرین مطلبی كه پیامبر- هنگام مرگ- درباره اش سخن گفت این بود كه فرمود:شما را درباره ی دو گروه ناتوان سفارش می كنم: زنان و زیردستان.

دانستن اهمیت همسری و نعمت وجود زن، ما را در رعایت حال زنان و همسران آگاه تر می سازد. ابتدا مناسبت است ماجرای آفرینش حضرت حوا را بدانیم:

خداوند وقتی حضرت حوا را از همان گل حضرت آدم علیه السلام آفرید، ادم به او نگریست و او را شبیه خود یافت. با او سخن گفت و پاسخ شنید. در این هنگام به خداوند عرض كرد: پروردگارا! این آفریده ی زیبا

[صفحه 145]

كیست كه به همنشینی او انس می گیرم؟ و خداوند به او فرمود: این كنیز من حواست. سپس از آدم پرسید: آیا دوست می داری كه او با تو باشد، مونس تو گردد و با تو هم سخن شود و پیرو امر تو باشد؟ آدم عرض كرد: آری پروردگارا! اگر چنین كنی پیوسته شاكر و ستایشگر تو خواهم شد.[1].

خداوند درباره آیت و نعمت همسری می فرماید:

و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم موده و رحمه ان فی ذلك لایات لقوم یتفكرون[2].

از نشانه های قدرت خداوند آن است كه برای شما همسرانی از خودتان آفرید تا به این وسیله آرامش و سكونت بیابید و میان شما پیوند دوستی و مهربانی برقرار ساخت. به راستی كه در این- تشكیل خانواده- نشانه هایی است برای آنان كه می اندیشند.

به این ترتیب معلوم می شود كه اساس تشكیل خانواده، رحمت و مودت است، از این رو سفارش بسیار در رسیدگی به زنان، و اكرام ایشان، و محبت نسبت به آنان، شده است. روایاتی را در این باره نقل می كنیم:

پیامبر فرمود:

آگاه باشید كه بهترین شما كسی است كه نیكوترین رفتار را با زنان خویش داشته باشد، و من بهترین شما هستم.[3].

[صفحه 146]

خانواده شما، مانند اسیرانی در دست شما هستند. بهترین بندگان نزد خدا كسانی هستند كه زیباترین رفتار را با اسیران خود دارند.[4].

جناب جبرئیل آنقدر درباره زن به من سفارش كرد كه پنداشتم طلاق او به هیچ روی جایز نیست مگر آنكه مرتكب خطایی بسیار زشت و آشكار شود.[5].

وقتی مردی به همسرش اظهار دوستی و محبت می كند، این ابراز محبت هرگز از دل آن زن بیرون نمی رود.[6].

امام صادق علیه السلام می فرمود:

هراندازه، بنده دوستی به زنش را بیفزیاید، ایمانش نیز فزونی می یابد.[7].

دوست داشتن زنان از اخلاق پیامبران است.[8].

كسی كه نسبت به خانواده اش نیكی و احسان كند، خداوند عمرش را طولانی می كند.[9].

بیشتر اهل بهشت از مستضعفین، زنان هستند.

خداوند ضعف آنها را می داند و به ایشان ترحم می كند.[10].

امام باقر علیه السلام فرمود:

اگر كسی زنی را به همسری برمی گزیند باید او را اكرام نماید.[11].

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق می فرماید:

و حق همسر آن است كه بدانی خداوند او را موجب

[صفحه 147]

آرامش و انس تو قرار داده است. باید بدانی كه این، نعمتی است كه خداوند به تو ارزانی داشته است. پس او را گرامی بدار و با وی با رفق و مدارا رفتار كن، هرچند حق تو بر او واجب تر است، اما به گونه ای است كه تو باید به او رحمت آوری، زیرا كه او اسیر دست توست. بر توست كه او را به خوبی اطعام كنی و او را به نیكویی بپوشانی و آنگاه كه نادانی كرد بر او ببخشایی.

و اما حق مملوك تو آن است كه بدانی او هم آفریده ی خدای توست. فرزند پدرت (حضرت آدم) و مادرت (حضرت حوا) است. خون و گوشت شما یكی است، جز اینكه تو مالك بدن او شده ای. نه آنكه تو خالق وجودش باشی و نه اینكه روزی او به دست تو باشد. بلكه خداوند تو را به وسیله او كفایت كرده، او را به تسخیر تو درآورده است و به این وسیله تو را امین او قرار داده و به تواش سپرده است تا خداوند نیكیهایی را كه در حق او می كنی به عنوان توشه آخرت برای تو حفظ نماید. پس همانطور كه خداوند به تو احسان كرده است تو نیز به او احسان كن. اگر هم او را ناپسند می شمردی، او را رها كن و دیگری را برگزین، اما آفریده ی خدا را- كه هیچ نیرویی جز برای او نیست- عذاب مده.[12].

[صفحه 148]

در پایان این مبحث ماجرایی عبرت آموز را نقل می كنیم:

سعد بن معاذ یكی از اصحاب خوب پیامبر بود. وقتی خبر مرگ او به پیامبر رسید، آن حضرت همراه دیگر اصحاب در مراسم تغسیل جنازه او شركت فرمود و در طول غسل، بر در خانه ایستاد، پس از پایان مراسم با پای برهنه و بدون ردا، در تشییع جنازه شركت كرد.سپس خود به دست مبارك خویش او را به خاك سپرد. مادر سعد كه این همه لطف و كرامت از رسول خدا دید، بی اختیار گفت: بهشت بر تو گوارا باد. پیامبر وقتی این سخن را شنید فرمود: آرام ای مادر سعد، درباره ی حسابرسی خدا با جزم و اطمینان سخن مگو. هم اینك فشار قبر سعد را آزرد. پس از پایان مراسم، پیامبر بازگشت. اطرافیان كه شاهد شركت فعال پیامبر در مراسم غسل و تشییع و تدفین سعد با آن همه لطف و عنایت بودند پرسیدند كه چرا پیامبر بدون كفش و ردا در مراسم تشییع شركت فرمود. آن حضرت گفت فرشتگان به همان صورت كه من عمل كردم در مراسم حضور داشتند و عمل می كردند. من به آنها تاسی می كردم. اصحاب با تعجب پرسیدند: پس با این همه مقام و مرتبه چطور فرمودید سعد دچار فشار قبر شد؟ آن جناب فرمود: این مقدار عذاب برای سعد از آن رو بود كه او با خانواده اش بدخلقی می كرد![13].

[صفحه 150]


صفحه 145، 146، 147، 148، 150.








    1. من لایحضره الفقیه ج 3 ص 379.
    2. روم/ 21.
    3. الاخیركم خیركم لنسائه، و انا خیركم لنسائی. (وسائل الشیعه 122:14).
    4. عیال الرجل اسراوه، و احب العباد الی الله عزوجل احسنهم صنعا الی اسرائه. (وسائل الشیعه ج 14 ص 122).
    5. اوصانی جبرئیل بالمراه حتی ظننت انه لاینبغی طلاقها الا من فاحشه مبینه. (وسائل الشیعه ج 14 ص 121).
    6. قول الرجل للمراه انی احبك لایذهب من قلبها ابدا. (وسائل الشیعه ج 14 ص 10).
    7. ما اظن رجلا یزداد فی الایمان خیرا الا ازداد حبا للنساء. (وسائل الشیعه ج 14 ص 9).
    8. من اخلاق الانبیاء حب النساء. (وسائل الشیعه ج 14 ص 9).
    9. من حسن بره باهله زاد الله فی عمره. (بحارالانوار ج 100 ص 225).
    10. اكثر اهل الجنه من المستضعفین، النساء. علم الله ضعفهن فرحمهن. (وسائل الشیعه ج 14 ص 119).
    11. من اتخذ امراه فلیكرمها. (بحارالانوار ج 100 ص 224).
    12. بحارالانوار ج 71 ص 5 و 6.
    13. بحارالانوار ج 6 ص 220.